Конспект
уроку
з
української мови у 4 класі
Тема. Чергування звуків[і]з [ о], [е]в іменниках чоловічого та жіночого роду.
Мета. Ознайомити учнів з чергуванням голосних звуків в
окремих відмінках іменників чоловічого роду на приголосний.
Виробляти уміння визначати звуки,що чергуються.
Розвивати зв’язне мовлення, увагу, спостережливість.
Виховувати почуття поваги до старших.
Обладнання:загадки, цікавинка, таблиця.
ХІД
УРОКУ
І.
Організація класу до уроку
Встаньте діти всі гарненько
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться всі до мене.
Посміхнися сам до себе.
Привітайтесь – «Добрий день!»
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
1.Перевірка домашнього завдання.
2.Творча робота.( Запис на дошці)
- Спишіть, розкриваючи дужки.
Зима. Тумани сизі.
А річка спить у (крига).
Замерзла на морозі берізка при (дорога).
І холодно у лісі кленку,калині,(вільха).
З зимою наодинці не страшно лиш(ялинка).
3. Робота з загадками.
- Відгадайте загадки. Запишіть слова-відгадки у
початковій формі та в родовому відмінку однини.
·
Махнула птиця крилом, закрила півсвіту чорним
рядном.(Ніч)
·
Білий камінь у воді тане.(Сіль)
·
Я морозу не боюся, а замерзне –я сміюся. Бабу гріє не
кожух, а веселий теплий дух.(Піч)
ІІІ. Повідомлення теми уроку та очікуваних результатів
(Інтерактивна гра «Мікрофон»)
-
Сьогодні я пропоную вам продовжити мандрівку володіннями
вже знайомої нам частини мови.
-
То про яку частину мови йтиметься на уроці?
-
Що ми називаємо іменником?
-
Які ще відомості про іменник ви знаєте?
-
Що ми називаємо відмінюванням?
-
Скільки відмінків має іменник?
-
Для чого використовують кличний відмінок?
-
Що таке початкова форма іменника?
-
Що ти знаєш про чергування кінцевих приголосних основи в
іменниках жіночого роду?Чоловічого роду?
(Якщо учень не знає правильної відповіді, то говорить:
«Далі» і передає «мікрофон» наступному).
IV.
Вивчення нового матеріалу
-
Провідміняйте слова кіт, повінь?
1.
Робота з підручником.
(Діти
діляться на пари )
-
Виконуємо вправи 138, 139,141.
Фізкультхвилинка із завданнями.
Вітер віє нам в лице.
Похитнулось деревце.
Вітер віє все тихіше,
Деревце росте все вище.
-
Які іменники вживалися у словесному супроводі
фізкультхвилинки?
-
У якому відмінку вони стояли?
2.Колективна робота.(вправа141).
V. Підбиття підсумків. Рефлексія
- Короткий звіт біля дошки.
- Закріплення правила про чергування голосних звуків в
іменниках чоловічого і жіночого роду.
- Робота над метаграмою.
З «н» -
частина я доби,
З «п» - я грію
щозими,
З «р» - предметом стану я.
Ось вам загадка
моя.(Ніч, піч, річ)
-
Хвилинка –цікавинка.
Коли «і» тримає слово,
«е» чи «о» завжди готові
«і» в основі замінити
І за нього послужити.
Порівняймо: піч, на печі,
Слово сказане про речі.
Хоч одне з них просто річ.
Як міняються місцями
(це засвоєно вже нами)
Голосні[і] з [о] та [е]-
Наша мова тим живе.
Хто найкраще відчуває,
Хай в змаганні називає.
-
Поділіться своїми враження та почуттями, отриманими під
час уроку.
VI.
Домашнє завдання
1.Повторити правило на с.70.
2. Виконати вправу 142.